چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
شهید یوسفی

حوزه/ شهید حمید یوسفی نیکخو در 20 مرداد ماه سال 1340 در خانواده مذهبی در همدان به دنیا آمد و در عملیات رمضان در حین فیلمبرداری از عملیات و منطقه به مقام رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از همدان، سعید حمید نیکخو برادر شهید حمید یوسفی نیکخو در نخستین یادواره رسانه ای شهید حمید یوسفی نیکخو که به میزبانی خبرگزای حوزه در همدان با حضور مسئول بسیج رسانه استان همدان و تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: خانواده ما یک خانواده کاملا معمولی بودند و ساکن محله حاجی، پدرم بنا بود و مادرم هم خانه‌دار که چهار برادر و دو خواهر و در مجموع جمع هشت نفره بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برادر بزرگترم یک فرد مذهبی بود و در محافل مذهبی هم شرکت می‌کرد به طبع آن برادرهای کوچک‌تر هم به این سمت و سو کشیده شدند؛ شهید حمید یوسفی از همان اوایل انقلاب در جلسات قرآن شرکت می‌کرد که این جلسات قرآن هم در منزل خودمان و هم سایر آشنایان برگزار می‌شد.

بردار شهید یوسفی نیکخو با بیان اینکه قبل از انقلاب ایشان به تبریز رفتند، تشریح کرد: حمیدآقا از طرفی بسیار علاقمند به عکاسی بودند و از تبریز یک دستگاه لابراتور عکاسی خریده بود و یک دوربین بزرگ و خوب که در گوشه حیات در یک اتاق کوچکی مشغول به فعالیت‌های عکاسی و هنری خود بود که این دوران مصادف با اول انقلاب شده بود.

آچار فرانسه خانواده بود

وی افزود: تا جایی که به یاد دارم، حمید برادرم آچار فرانسه خانواده بود هر چیزی که می‌گفتیم برای منزل انجام دهد کوتاهی نمی‌کرد و با این تفاسیر سه ماه تابستان همواره با پدرم که بنا بود به کارگری میرفت و از این طریق خرج و مخارج خودش را تأمین می‌کرد و با مادر و پدرم نیز ارتباط بسیار گرمی داشت.

یوسفی‌نیکخو گفت: شرکت در محافل و مجالس مذهبی باعث شد تا برای موضع گیری‌های سیاسی و اقدامات انقلابی علیه خاندان منفور پهلوی تمامی وقت خود را وقف مبارزه با طاغوت کند.

وی با تأکید ر اینکه در همه راهپیمایی ها حضور داشتند، افزود: تا اینکه مبارزات انقلابیون به چاپ عکس‌های امام منجر شد و ایشان هم این عکس‌ها را چاپ و در بین مردم توزیع می‌کرد؛ حمیدآقا یک بچه فوق العاده نترسی بود و در همان ایام در تظاهرات جمعی حضوری فعال داشت و به قولی از سن و سالش بیشتر درک سیاسی داشت.

حضور حمید در وقایع روز 30 مهر

بردار این شهید رسانه عنوان کرد: در آن زمان سن کمی داشتم اما در خاطرم هست در روز ۳۰ مهر که در همدان درگیری بود و خانواده بسیار نگران بودند، ایشان در یکی از پشت بام‌های منازل رفت و تا عصری به منزل نیامد پس از طلوع آفتاب در درگیری ‌ها به منزل آمدند که متوجه شدیم آن روز در بین تظاهرکنندگان بوده است.

وی اضافه کرد: با یکی از دوستانش از تهران کتاب‌های شهید مطهری و سایر کتاب‌های مذهبی را تهیه و آنها را در بین دانشجویان و مردم توزیع می‌کردند اما در کنار این فعالیت‌ها کار عکاسی را هم انجام می‌دادند و در سال های ۵۸ و ۵۹ وارد جهاد سازندگی شد.

یوسفی نیکخو بیان کرد: در آن زمان جهاد سازندگی در مناطق حاشیه استان اردو می‌زدند و به فعالیت‌های جهادی در حوزه های عمرانی می‌پرداختند؛از آنجا که در حوزه بنایی ‌و ساخت و ساز دستی بر آتش داشتند، برای انجام این امور به صورت جهادی فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد:با فرمان امام برای تشکیل بسیج، وارد بسیج شد و در آن زمان پایگاه بسیج مهدیه همدان را تشکیل دادند که اکنون نیز این پایگاه به نام ایشان است. در سال ۶۰ وارد جبهه می‌شوند و به مدت سه ماه در سرپل به سر می‌برند که در این مدت یک مجروحیت کوچکی هم داشتند.

شهید نیکخو موفق به ضبط تصاویر عملیات فتح‌المبین شد

یوسفی نیکخو اذعان کرد: شهید یوسفی نیکخو پس از بازگشت از سرپل ذهاب به عنوان فیلم‌بردار و عکاس وارد کمیته فرهنگی جهاد سازندگی سازندگی که به تازگی تشکیل شده بود مشغول به فعالیت فرهنگی و هنری شد؛ در آن زمان اوج عملیات‌های ما در جبهه شروع شده بود، خاطرم هست در این زمان فیلم‌برداری از منطقه سرپل ذهاب و عملیات طریق القدس انجام دادند و پس از آن عملیات فتح المبین را فیلم برداری کردند که اکنون هم فیلم آن موجود است که شهید شهبازی و سردار همدانی در این فیلم در حال صحبت با یکدیگر هستند.

وی افزود: پس از آن نیز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر بود که دوباره وارد جبهه می‌شوند و به مدت دو هفته فیلم برداری می‌کنند و برای رفتن به عملیات رمضان برگشتند و من برای آخرین بار ایشان را آن زمان دیدم و سپس دوباره به منطقه رفتند و در عملیات رمضان در نبرد اهواز به شهادت رسید که یکی از همکارانش به نام آقای شریفی که گزارشگر و همراه او بودند نحوه شهادت ایشان ر برای ما روایت کردند.

خبرنگار شهید آثارش از عملیات رمضان را با خود برد

برادر شهید رسانه حمید نیکخو گفت: متأسفانه همه فیلم هایی که در عملیات رمضان گرفته بودند از بین می‌رود و از دوربینش فقط سر لنزش را برای ما آوردند. ایشان در آن زمان حدود ۲۱ سال سن داشتند و زمانی که خبر شهادت ایشان را برای خانواده می‌آورند بنده در سرپل در پادگان ابوذر بودم.

وی ادامه داد: در آنجا کسی خبر شهادتش را به من نداد اما زودتر من را به همدان آورند و وقتی آمدم منزل سر کوچه حجله زده بودند؛ آنجا متوجه شدم که برای حمید چه اتفاقی افتاده است.

این برادر شهید التزام شهدا به انقلاب و ولایت را اینگونه روایت می‌کند: تمامی شهدای ما واقعا ذوب در انقلاب و ولایت بودند که به چنین جایگاه هایی رسیدند. همین که وارد جبهه می‌شدند و تمامی خطرات را به تن می‌خریدند به همین مفهوم بود که در جریان ولایت فقیه ذوب بودند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر رسانه ها بتوانند در جریان فعالیت های رسانه ای خود زندگینامه و مرام شهدا و وصیت نامه شهدا را به عموم مردم برسانند بخش مهمی از رسالت خود رادر این راستا انجام داده اند.

وی افزود: آثار ایشان عکس و فیلم هایی که از عملیات فتح المبین انجام داده اند هنوز موجود است و بخش از آن در حفظ آثار موجود است و بخش دیگری هم در دست خانواده قرار دارد.

گفتنی است که در پایان این یادواره رسانه‌ای خبرگزاری حوزه ازبرادر شهید حمید یوسفی نیکخو تجلیل کرد.

روایت خبرنگار شهیدی که تصاویرش از عملیات رمضان هیچ وقت به دست ما نرسید

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha